Toch fors hogere bpm door andere meetmethode

Nieuwe meetmethode

De nieuwe meetmethode ter vaststelling van de CO2-uitstoot, vervangt vanaf 2017 langzaam de oude meetmethode. De nieuwe methode zou de CO2-uitstoot nauwkeuriger vaststellen.

Geen hogere bpm

De nieuwe methode zou niet tot een hogere bpm leiden, maar genoemde organisaties stellen dat dit wel het geval is. Vanaf 1 juli van dit jaar zouden de bpm-tabellen worden aangepast aan de nieuwe methode, zodat per saldo geen hogere bpm zou resulteren. RAI en BOVAG stellen dat er alleen al tot 1 juli 2020 een hogere bpm-opbrengst is van € 600 miljoen en dat ook na 1 juli van dat jaar per auto meer wordt betaald dan nu.

Groter en zwaarder

Volgens het ministerie van Financiën is de hogere opbrengst het gevolg van de aanschaf van grotere en meer vervuilende auto’s. Het ministerie bestrijdt dat de hogere bpm veroorzaakt wordt door de nieuwe meetmethode.

Compensatie

RAI en BOVAG eisen echter compensatie voor de automobilist. Ze stellen dat er een onterecht extra meeropbrengst van honderden miljoenen over de ruggen van de automobilist wordt geïnd aan bpm.

Bron: SRA

Neem contact met ons op

Wil je vrijblijvend een afspraak maken of heb je een vraag? Neem dan telefonisch contact met ons op of stuur ons een e-mail bericht.

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×