Voorstel voor betere bescherming online kopers

23 november 2020

Vier belangrijke regels

In het voorstel staat dat consumenten dezelfde bescherming moeten krijgen als in een fysieke winkel. De vier belangrijkste regels zijn:

  1. Webwinkels mogen geen valse consumentenbeoordelingen (laten) plaatsen. Reviews moeten vooraf op echtheid zijn gecontroleerd en de online aanbieders moet aangeven hoe zij deze controle doen.
  2. Wanneer een consument online een product zoekt, dan moet het duidelijk zijn of bepaalde producten hooggeplaatst staan omdat er door dat merk een advertentie is ingekocht, of doordat mensen al eerder naar zulke producten hebben gezocht.
  3. Webwinkels die samenwerken met derde partijen, moeten op hun website vermelden welke partij verantwoordelijk is bij het retourneren van gekochte spullen.
  4. Consumenten krijgen meer rechten bij het gebruik maken van ‘gratis’ digitale diensten waarvoor zij hun persoonlijke gegevens moeten verstrekken, zoals sociale media. Aanbieders moeten hierover meer informatie geven en consumenten krijgen het recht om binnen veertien dagen de overeenkomst te ontbinden. De aanbieder moet de verwerking hiervan stoppen en verwijderen.

Europees

Dezelfde regels moeten tegelijkertijd in de hele EU worden ingevoerd, zodat consumenten ook eenvoudig over de grens hun online aankopen kunnen doen.

Wij willen u graag goed informeren. Mocht u daarom nog vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op.

Bron: SRA – Publicatiedatum: 23-11-2020

Neem contact met ons op

Hieronder vindt u artikels over vragen die wij vaak voorbij zien komen. Staat uw vraag er niet bij? Dan kunt u natuurlijk ook contact met ons opnemen, we helpen u graag vooruit!

Neem contact met ons op

Wil je vrijblijvend een afspraak maken of heb je een vraag? Neem dan telefonisch contact met ons op of stuur ons een e-mail bericht.